Projectbeschrijving

Omschrijving

Het project ‘Experts academy’ heeft zowel een leerling-georiënteerde als schoolgeoriënteerde bedoeling. Op vlak van de leerlingen is het de bedoeling om te vertrekken vanuit de sterkte van leerlingen met bijzondere noden, niet vanuit hun handicap. Aan de hand van verschillende thema’s willen we aan mekaar tonen waarin onze leerlingen goed zijn. De gekozen thema’s zijn tot nu toe ICT, kunst, tuinvaardigheden en koken. Elk partnerland koos een thema waarin zij expertise hebben.
Het leerlingenwerk heeft steeds hetzelfde stramien. Het partnerland bereidt een opdracht voor die verband houdt met het thema waarin hij ‘expert’ is. Dit houdt in dat leerlingen een werkstuk of opdracht uitvoeren en deze in beeld brengen. Deze beelden met een extra woordje uitleg worden naar de andere partners gestuurd die de opdracht op dezelfde manier moeten uitwerken om zo tot een goed resultaat te komen. Alle resultaten worden steeds gebundeld. Op deze manier worden leerlingen ook expert in de thema’s van de partnerlanden.

Per thema is ook een meeting gepland in het partnerland met de expertise. Tijdens de meetings zullen verschillende landen ook leerlingen mee nemen. Het is de bedoeling om tijdens deze meetings zowel leerling-gericht als leerkrachtgericht te werken. De leerlingen werken samen aan een gemeenschappelijke opdracht die past binnen het thema. De leerkrachten verdiepen zich in het thema integratie en voorbereiding op het later leven in de maatschappij.

Op leerkrachtenniveau is het de bedoeling om samen expertise op te bouwen rond integratie, zowel binnen de school als in de maatschappij. Hiervoor zullen de leerkrachten in verschillende partnerlanden ingewijd worden in de manier van werken die er gehanteerd wordt om leerlingen in de maatschappij te integreren. Dit kan zowel gaan om inclusie als om integratie in de maatschappij. Het is de bedoeling dat de verschillende partners werken aan een gezamenlijke publicatie waarin de manier van werken beschreven wordt, aangevuld met reflecties en suggesties van leerkrachten.

Alle resultaten worden bij mekaar gebracht in een gezamenlijke Moodle website met een open en gesloten gedeelte waarin de privacy van leerlingen gerespecteerd kan worden.

Het is de bedoeling van het project om ervoor te zorgen dat de hele school betrokken kan zijn bij een deelactiviteit en zo alle leerlingen de ervaring mogen hebben om te kunnen samenwerken met jongeren uit andere Europese landen.

Doelstellingen

Leerlingen
  1. Meer open staan voor andere Europese talen en culturen
  2. Studenten met een handicap integreren in gewone scholen en in de maatschappij
  3. De eigen sterkte erkennen en zelfvertrouwen versterken
  4. Studenten de kans geven om de ICT-vaardigheden te vergroten
Leerkrachten
  1. Strategieën over interactie en samenwerking van studenten met en zonder een handicap leren en delen.
  2. Nieuwe pedagogische aanpak van partners vergelijken en implementeren en nieuwe onderwijsmethoden gebruiken om studenten in de maatschappij te integreren.
  3. ICT-, taal- en communicatievaardigheden verbeteren.
  4. Het belang van samenwerken om een gezamenlijk doel te bereiken naar waarde schatten.
School
  1. Activiteiten in verband met interculturele educatie inpassen in het curriculum en de Europese gedachte in de hele school verspreiden.
  2. Het hele team, ouders en de locale gemeenschap betrekken.

Opdrachten en resultaten

Blok 1: Mekaar leren kennen
  • Startmeeting (alleen leerkrachten)
  • Schoolpresentatie + ligging in stad en land (powerpoint)
  • Korte video waarin leerlingen de eigen taal spreken
  • Klasactiviteiten: landen op de kaart, goedendag zeggen in de taal van de andere
  • Logo competitie
Blok 2: ICT
  • Spanje maakt opdrachten aan rond e-mail, Google en Glogster.
  • De andere partners voeren de opdrachten uit.
  • Meeting in Spanje met leerlingen rond 2 thema’s: ICT met leerlingen en inclusie voor leerkrachten
Blok 3: Tuinvaardigheden
  • Oostenrijk zaait en plant verschillende bloemen en groenten uit de verschillende partnerlanden en stuurt het zaaiproces door aan de hand van beelden met technische beschrijving.
  • De andere partners voeren dezelfde opdrachten uit aan de hand van de beschrijving en nemen voldoende foto’s.
  • Alle foto’s en processen worden gebundeld in een gezamenlijk tuinboek.
  • Meeting in Oostenrijk met leerlingen rond 2 thema’s: Tuinwerk met leerlingen en integratie voor leerkrachten
Blok 4: Kunst
  • Polen maakt enkele kunstwerken en omschrijft de manier van werken aan de hand van beeldmateriaal.
  • De andere landen maken kunstwerken met dezelfde techniek als de Poolse partners en leggen een fotoalbum aan.
  • Er wordt een gezamenlijke catalogus gemaakt met foto’s van de verschillende kunstwerken en een omschrijving.
  • Meeting in Polen met leerlingen rond 2 thema’s: Kunst met leerlingen en integratie voor leerkrachten
  • Na de meeting wordt in elk partnerland een tentoonstelling opgezet met de kunstwerken uit de verschillende landen.
Blok 5: Koken
  • België maakt enkele gerechten klaar en maakt hier recepten bij die stap voor stap beschrijven aan de hand van foto’s en video wat de werkwijze is (van handen wassen en materiaal klaar zetten tot koken, tafel dekken en afwassen nadien)
  • Elk partnerland maakt dezelfde gerechten klaar en maakt hiervan foto’s en eventueel video.
  • Alle recepten worden met de foto’s uit de verschillende landen samen gebracht in een receptenboek.
  • Meeting in België met leerlingen rond 2 thema’s:Koken met leerlingen en voorbereiden op later leven voor leerkrachten
  • Extra: leerlingen mogen in de verschillende opleiding iets kleins maken